گزارش اختصاصی تابناک یزد:
دانش آموزان استان یزد درحالی در انتظار افتخار بیست و پنجم در کنکور سراسری 97 می باشند که بیش از 60 درصد فارغ التحصیلان کاردانی و فنی و علمی کاربردی اند که جذب بازار کار شده اند.
کد خبر: ۶۴۳۷۸۷
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۴ 15 August 2018

به گزارش تابناک یزد؛ بیکاری یکی از بزرگترین معضل هایی است که دامن گیر جامعه به ویژه قشرجوانی شده است که سال های متمادی به مطالعه و تحصیل پرداخته اند. قشری که بسیاری از دروس ناکارامد وزارت آموزش و پرورش و وزرات علوم را پشت سر گذاشته اند و حال پس از فراغت بازار کاری پذیرایی علوم انباشته در ذهنشان نیست.
این مهم امروز در جامعه ما به عنوان یکی از جدی ترین بحران های نظام آموزش تلقی می شود که نه تنها سبب افزایش مشکلات اقتصادی در سطح جامعه شده بلکه ازدواج و تحکیم بنیاد خانواده را نیز تحت الشعاع خود قرار داده است.
نظام آموزشی با تمرکز بر آموزش های تئوری در مراکز آموزش عالی سبب شده است تا فارغ التحصیلان فاصله زیادی را تا صنعت و اقتصاد طی کنند و البته این قشر نیز حاضر به اشتغال در فرصت هایی که با مدرک تحصیلیشان متفاوت است نیز نمی باشند.
مراکز فنی و حرفه ای در مقطع دانش آموزی و دانشجویی از مراجعی بودند که در این آشفته احوالی های بازار کار به یاری جوانان شتافتند و با تمرکز بر آموزش های فنی و کاربردی مهارت هایی را منتقل کردند که جامعه مهارت گرا پذیرای آن بوده و اشتغال با این مهارت ها نسبت به آموزش تئوری رشته های دانشگاهی سهل الوصول تر است.
نظام آموزش عالی با کم توجهی به تربیت تکنسین و عدم حمایت شایسته از مراکز کاردانی و فنی و حرفه ای در مقایسه با مراکز آموزش عالی خود عامل اصلی افزایش بیکاری در سطح جامعه شده است.
نظام آموزش عالی و نوع برخورد متفاوت آن با مراکز کاردانی و فنی و حرفه ای سبب شده است تا به اشتباه بسیاری از مردم افرادی را که در این مراکز در حال تحصیل می باشند به عنوان تحصیل از سر ناچاری قلمداد کنند و رشته های نظری را سهم افرادی بدانند که از سطح علمی و هوشی بالایی برخوردارند و همین مهم سبب شده است تا از این مراکز استقبال کمتری شود.
این درحالی است که اکثر افرادی که دوره های تکنسینی را طی کرده اند در بازار کار و تدریس مشغول هستند و سهم بیشتری از اختراعات این مرز و بوم را به خود اختصاص داده اند. این اشخاص توانسته اند با مقابله نسبت به فرهنگ مدرک گرایی در کشور نه تنها خود را از این آمار سرسام آور بیکاری رها دهند بلکه با نفوذ در صنعت افرادی بسیاری را شاغل کنند و حتی از خروجی های مراکز آموزشی عالی نیز بهره گیرند.
متخصصان دوره های کاردانی که در دنیا به عنوان تکنسین شناخته می شوند امروز توانسته اند بیش از 80 درصد اشتغال در جهان را به خود اختصاص دهد؛ این درحالی است که ما همچنان در تحصیل قشر جوان در مراکز آموزش عالی اصرار می ورزیم و سعی می کنیم نخبه ترین استعدادها را در رشته های نظری جای دهیم و عملا بخش عمده ای این نخبه پس از تحصیل، مدت زمان زیادی را برای یافتن اشتغال مرتبط با تحصیل چند و چندین ساله خود صرف می کنند.
محمدصالح احمدی رئیس دانشگاه علمی کاربردی یزد با تاکید بر اینکه بیش از ۶۰ درصد فارغ التحصیلان دوره کاردانی و ۴۰ درصد فارغ التحصیلان دوره کاردانی دانشگاه علمی کاربردی، وارد بازار کار می شوند؛ اظهار داشت: مهارت آموزی توام با دانش آموزی در این مراکز سبب شده است این فارغ التحصیلان بتوانند به راحتی جذب بازار کار شوند.
وی با اشاره به اینکه 70 درصد دروس این مراکز علمی کاربردی و کاردانی عملی می باشند؛ بیان داشت: برنامه ریزی به نحوی صورت گرفته است که فارغ التحصیلان دارای مهارت و کارآموخته شوند.
استان یزد بیست و چهار است بر بام کنکور قرار دارد و در کنکور سراسری 97 نیز انتظار بیست و پنجمین افتخار خود را می کشد درحالی که طبق آخرین آمار منتشر شده توسط نهادهای مربوطه این استان مرزهای میانگین بیکاری در کشور را در نوردیده است و صف های متعددی از فارغ التحصیلان رشته های دانشگاهی که روزگاری کاسب افتخارات استان بوده اند حال جویای شغل می باشند. باید دید دانش آموزان یزدی پس از اعلام نتایج انتخاب رشته کنکور سراسری 97 چه مسیری را برای آینده خود در پیش خواهند گرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار